O tom, že urobiť racionálne nákupy ľudia v drvivej väčšine nedokážu, svedčí jednoduchý test. Soňa Vigašová z Psychologického a vzdelávacieho inštitútu ho ponúka každému:
„Keby sme robili racionálne nákupy, tak máme doma napríklad jedny rifle, ale koľko ich má každý z nás v skrini?“
Výchova k spotrebe
Aby sme zistili, prečo je to tak, musíme ísť hlbšie. Psychologička Soňa Vigašová v relácii Peniaze argumentovala:
„Naše podvedomie miluje slovo zľava.“
Tak sme ako spotrebitelia vychovaní. Milujeme zľavy, ale „ak je niečo zadarmo, tak to pre nás nemá hodnotu“.
Šanca nenaletieť
Máme teda šancu v obchode nenaletieť na šikovné triky predávajúcich? Môže sa nám to podariť, ak kupujeme len to, čo hľadáme dlhšiu dobu a máme teda o cene tovaru podrobný prehľad.
V relácii Peniaze na Jednotke sa každý utorok večer môžete dozvedieť, ako s peniazmi narábať, ako ich zarobiť, investovať a vôbec - ako o ne neprísť.
Foto: TASR