Pečie celé Slovensko
Pečie celé Slovensko

Zlatá lýra

Vhodné pre všetkých Skryté titulky Audio komentár HD
Dokumentárny cyklus o 30-ročnej histórii medzinárodného festivalu populárnej piesne Bratislavská lýra.
2. diel: 1968 – 1969 Dva ročníky na Bratislavskej lýre (1968 a 1969) sú príbehmi umelcov, ktorí sa opovážili nesúhlasiť s augustovými udalosťami roku 1968 v Československu. Na čele štátu sa menili funkcionári, ktorých kvalifikácia spočívala v lojalite k husákovsko – biľakovskému chápaniu socializmu. Preto sa nesmelo stať, aby na Bratislavskej lýre – výstavnej skrini našej populárnej hudby odzneli piesne, ktoré by mohli byť ladené proti Sovietskemu zväzu a politickým zmenám. Situáciu skomplikovali piesne, v ktorých národ videl protest. Nebyť toho, že festival bol celosvetovo sledovaný, mohol to byť jeho štvrtý a zároveň posledný ročník. Politická situácia v krajine však mala vyzerať normálne a preto domáca súťaž aj s piatimi „závadnými“ piesňami prebehla. Vďaka protestu spevákov na scéne Bratislavskej lýry zazneli piesne, ktoré do súťaže vyberala komisia ešte v slobodných podmienkach. Patrili medzi ne „Píseň o mé zemi“ Karla Černocha, „Koniec tancovačky“ speváka Karla Bláhu, „Musím dál zpívat“ v podaní samotného autora Karla Kopeckého, „Holubičko bílá“ Hany Pazeltovej a „Večerní reminiscence“ bratov Traxlerovcov. Majiteľovi zlatej lýrovej trofeje Karlovi Černochovi sa zmenil život na dlhé roky. Dostal stop vystupovania v rozhlase, televízii a aj koncertovania. Nahrávky jeho piesní boli zmazané. Podozrivá a pravdepodobne diplomatická neúčasť Waldemara Matušku pre „chorobu“ v súťaži o BL 1969 vytvárala priestor pre špekulácie. Autor jeho súťažnej piesne „Musím dál zpívat“ Karel Kopecký sa jej predvedenia nevzdal, čím si za odvahu vyslúžil uznanie všetkých slušných občanov. Speváčka Marta Kubišová bola za svoje vyjadrenia proti okupácii exemplárne potrestaná až na 30 rokov. Petr Novák si na pódiu Bratislavskej lýry dovolil vyhlásiť minútu ticha za Jána Palacha, čím urobili usporiadateľom poriadne vrásky na čele. Čo sa v tej chvíli dialo v zákulisí dosial nikdy nebolo publikované. Jeden z najsilnejších príbehov sa týka excelentnej televíznej moderátorky Jarmili Košťovej, ktorá bola za profesionalitu a viacjazyčnosť ocenená na prestížnom medzinárodnom veľtrhu MIDEM vo Francúzkom Cannes. V roku 1969 ju odstavili a prenasledovali za účasť na ilegálnom vysielaní Slovenského rozhlasu. Spolu so stovkou novinárov zo západu k nám svetoznámy fotograf Dežo Hoffman pritiahol množstvo západných progresívnych hudobných hviezd na vrchole ich slávy. V Bratislave sme privítali austrálskych The Easybeats, nezabudnuteľnú Julie Driscoll so skupinou Trinity Briana Augera, čerstvú víťazku Eurovíznej súťaže – španielku Massiel, legendárnych The Tremeloes, nepredstaviteľne glorifikovaných The Shadows či super star The Beach Boys. To všetko v časoch železnej opony. Bolo to, ako kedy nás niekto na 4 dni zobral za ruku do Londýna! Účinkujúci: Karel Černoch, Jiří Černý, Milan Drobný, Karel Gott, Pavol Hammel, Petr Janda, Jarmila Košťová, Marta Kubišová, Josef Laufer, Václav Neckář, Kamil Peteraj, Jan Schneider, Juraj Tokár, Petr Ulrych, Hana Ulrychová, Naďa Urbánková, Helena Vondráčková, Pavel Žák, Miroslav Žbirka... Účinkujúci zo zahraničia: Zsuzsa Koncz, Tereza Kesovija, Dave Munden (The Tremeloes)