Musica slovaca

Musica slovaca – koncertný program zostavený z diel pôvodnej slovenskej tvorby. Rádio Devín je jediným systematickým zdrojom informácií tohto druhu na Slovensku. Redaktori: Ján Dúbravský, Kristína Guničová, Mária Gavalová, Ján Klíma, Peter Markovský.
Vysiela sa: v utorok a štvrtok 23:00-23:58.
Cez víkend nájdete reláciu v programe pod názvom „Musica slovaca sobota“ a „Musica slovaca nedeľa“ a vysielacie časy sú: sobota 23:00-23:58 a nedeľa 23:30-23:58.
Popis epizódy
Peter Martinček. "Už od rokov štúdia sa priebežne profiloval ako tvorca so širokospektrálnym záberom – od reflexie hudby minulosti (komorné skladby dedikované Lisztovi, Ravelovi, Šostakovičovi) cez prijatie niektorých technických podnetov z avantgardy 50. a 60. rokov (seriálna technika v Symfónii č. 1, aleatorika v Koncerte pre klavír, nekonvenčné zdroje sonoristiky v Hudbe pre flautu a preparovaný klavír) až k inšpirácii džezom a populárnou hudbou (Passi di jazz; Garpománia). Jednotiacou líniou tejto štýlovej plurality, charakteristickou pre tzv. postmodernú orientáciu, je Martinčekov záujem o kontakt s poslucháčom prostredníctvom pútavého melodického nápadu, rytmickej pulzácie, zvukovej lapidárnosti smerujúcej k hedonizmu, zreteľnosti hudobného výrazu. V skladbách prvého obdobia je tektonický princíp redukovaný na aditívne priraďovanie podobných tónových štruktúr a modelov na báze voľnej fantazijnej formy. Zreteľné je aj prepájanie zdanlivo divergentných štýlotvorných prostriedkov a techník (seriálna technika – tonalita, improvizácia – tradične riešená forma, džezové intonácie v prostredí krehkej komornej zostavy). Kontakt s okruhom džezovej a populárnej hudby ako rovnocenným inšpiratívnym žriedlom rozšíril diapazon Martinčekovho štýlu o prvky improvizácie, tanečnosti, o hravosť, uvoľnenosť, farebnú nápaditosť. Typ ostinátnej rytmicko-metrickej pulzácie podmienil skladateľov príklon ku koncepcii minimálnej, resp. repetitívnej hudby. Averzia ku konštruktivizmu, idea jednoduchosti, prehľadnosti, eufónie, novo cítený dramatizmus preniká novšie diela s apelatívnym podtextom (pozornosť k aktuálnym témam ako narkománia – oratórium Memento, ekológia – ”The Touch“ – Winterquartet). Dokumentom syntetického uchopenia kompozičných podnetov (inovácia tradičných druhov, symfonizmus, jednoduchosť melodickej línie, asketickosť tónových a harmonických štruktúr, rytmické a zvukové prvky z džezovej hudby, repetitívnosť modelov) je Missa Danubia." ( text Ľubomíra Chalupku) Peter Martinček študoval kompozíciu pod vedením Juraja Pospíšila a Dezidera Kardoša. PROGRAM: Symfónia č.2 "The Second Touch"; Touch - Winterquartet pre sláčikové kvarteto; Symfónia č.3 Benátska. Pripravil redaktor Peter Dan Ferenčík