Fotka je mŕtva

Nevhodné do 12 rokov Skryté titulky HD Európska tvorba
Stretnutia so súčasnými slovenskými fotografmi.
Je fotografia mŕtva? Odpoveď na otázku hľadá filmárka a fotografka Soňa Maletz medzi súčasnými slovenskými fotografmi. Séria približuje slovenskú fotografickú scénu, rozmanitosť fotografickej tvorby, tvorivé koncepty a spôsoby uvažovania umelcov, pre ktorých je fotografia hlavným nástrojom sebavyjadrenia. Martin Štrba je jedným z najoceňovanejších slovenských kameramanov (štvornásobný držiteľ ceny Český lev a trojnásobný držiteľ ceny Slnko v sieti za najlepšiu kameru) a súčasne jedným z osmičky Slovenskej novej vlny. Tú vytvorila generácia slovenských študentov pražskej FAMU, ktorí v polovici osemdesiatych rokov výrazne vstúpili na scénu vtedajšej československej fotografie. Martin Štrba študoval fotografiu na Strednej umelecko-priemyselnej škole v Bratislave a odtiaľ prešiel priamo na pražskú FAMU, kde v roku 1985 absolvoval katedru kamery. Téme Slovenskej novej vlny sa venoval aj vo svojom režijnom debute Vlna vs. Breh. V dokumentárnom filme navštevuje a spovedá priateľov a umeleckých súputníkov rekonštruujúc atmosféru doby, ktorá dala vzniknúť tomuto fenoménu. Fotografi Slovenskej novej vlny boli známi tým, že do umeleckej fotografie vnášali energiu, hravosť a nespútanú imagináciu, ktorá sa v ich tvorbe spájala najmä s postupmi inscenovanej fotografie. Martin Štrba je v porovnaní s väčšinou z nich akousi pokojnou silou. Nechce šokovať, chce rozprávať. Nesnaží sa obsiahnuť svet, len to, čo považuje za dôležité. Lásku, dôveru, blízkosť, priateľstvo. Keď sa v jeho fotografiách zjavujú muž, žena, sú väčšinou rovnako symbolmi ako konkrétnymi osobami. Sám priznáva inšpiráciu surrealizmom, čo sa zrkadlí najmä v absurdnej línii jeho tvorby. V jeho prácach silno badať aj vplyv filmu. Martin Štrba vychádza z uchopiteľnej reality, stavia obrazy jednoduchými prostriedkami tak, aby niesli v sebe hlboké významy.