Úvod Novinky Tipy z programu
Lokomotívou na ceste do histórie. Máme tip na výlet pre celú rodinu
Lokomotívou na ceste do histórie. Máme tip na výlet pre celú rodinu

Lokomotívou na ceste do histórie. Máme tip na výlet pre celú rodinu

Objavujte Slovensko a zažite parádne dobrodružstvo.

Úzkorozchodná Považská lesná železnica vznikla ešte za Uhorska v roku 1912 najmä na prepravu dreva. Dovtedy ho splavovali.

Záchrana technického dedičstva

Úzkorozchodná trať zanikla v roku 1972. Odvtedy sa bojuje o záchranu tohto technického dedičstva.

depo-Miroslava-Mlynárová-TASR

Snažia sa o to v Skanzene Múzea liptovskej dediny Pribylina, odkiaľ Jiří Přibyl pre Kapuru na Dvojke zhodnotil terajšiu situáciu slovami:

„Veľký záujem je najmä o jazdu vláčikom. Potom aj o expozíciu lokomotív a vagónov. V porovnaní s tým, čo vidia dole v Skanzene ľudovej architektúry, sa záujem presúva na technické pamiatky.“

Svet starých unikátnych rušňov si užívajú najmä rodiny s deťmi. Považskú lesnú železnicu využil pri tvorbe poetického detského filmu aj legendárny český režisér Karel Kachyňa.

Vlak do stanice Nebo

Film z čias druhej svetovej vojny Vlak do stanica Nebo mal premiéru v roku 1972. Vtedy bola prevádzka Považskej lesnej železnice zrušená.

lokomotíva-Andrej-Galica-TASR

Historik Jiří Přibyl si myslí, že ide o všeobecný jav v celom múzejníctve:

„My sme nastavení na to, aby sme uchovávali dedičstvo, nech je akéhokoľvek charakteru pre ďalšie generácie. To znamená, že aj v tomto prípade pri technickej pamiatke, ako sú tieto vlaky a trať ako taká.“

Považská lesná železnica mala v najlepších časoch až 109 kilometrov tratí a využívala sa aj na osobnú dopravu, na ktorú aj teraz podľa Přibyla slúžia tieto pamiatky:

„V skanzene máme pri kostole nástupnú stanicu Dedina. Odtiaľ sa vyveziete zhruba po kilometrovej trati po originálnych koľajniciach a po originálnom moste, ktorý sme doviezli z pôvodnej trate, až do depa. Tu uvidíte sadu pekných parných lokomotív od roku 1904 až do roku 1934, plus dieselelektrické lokomotívy a motorové vagóny.“

Funkčná otočná drezina

drezina-RTVS

Skutočným unikátom je inšpekčná drezina prerobená z modelu auta Škoda 1201, ktorá podľa historika:

„Slúžila pre inšpektorov dráhy. Má zdvíhací mechanizmus. Umožňuje po prídení do cieľa, že sa celá kabína nadvihne a otočí. Drezina sa vráti po rovnakej trati a nemusí cúvať.“

výpravca-Miroslava-Mlynárová-TASR

O výletoch unikátnou Považskou lesnou železničkou sa dozviete viac z archívu RTVS bez reklám a zadarmo.

25 50 75 90
Foto: TASR, RTVS

Živé vysielanie ??:??

Televízia