Košicko - bohumínska železničná trať začala písať dopravnú históriu 8. decembra 1871.
Spojenie medzi Slovenskom a Českom vytvorilo predpoklady pre neskorší rozvoj spoločného štátu.
Lesk a sláva Tatranu
Nadšenci železničnej histórie v Železničnom klube Tatran v Liptovskom Mikuláši opravujú vozne rýchlika expres Tatran, ktorý v minulom storočí v 80-tych rokoch patril k najpohodlnejším spojeniam Bratislavy a Košíc.
Pre Rádio Regina Stred predseda klubu Tatran Tomáš Chovanec povedal, že sa rozhodli oživiť tieto retro súpravy práve preto, lebo veľmi veľa ľudí sa na to dodnes pamätá:
„Rovnako, ako naši predchodcovia z bývalého prevádzkového oddielu Košice zveľaďovali vtedajšiu vlajkovú loď železníc expres Tatran, sme teraz po 40 rokoch zakúpili tieto vyradené vozne od železničnej spoločnosti a snažíme sa vrátiť lesk a slávu tohto expresu.“
Ikonické koženkové sedadlá
Redaktora Milana Veleckého zaujímalo, čo pri takejto oprave robí najväčšie problémy nadšeným dobrovoľníkom, ktorí trávia v opravárenských dielňach celé dni a týždne, na čo Tomáš Chovanec vysvetlil:
„Kúpili sme starý vyradený vozeň radu B z východonemeckej vagónky z roku 1985 a predpokladali sme, že ako kus z novšej série bude v lepšom stave. Žiaľ, konštrukčná chyba týchto vozňov bola v izolácii. Minerálna vata natlačená medzi umakartom a plechom pri zmene teplôt vytvárala vlhkosť, ktorá nemala kam unikať a nosné časti vozňa zhnili zvnútra.“
V podcaste Rádia Regina Stred sa k opravám vyjadril aj podpredseda Železničného klubu Tatran Ján Buliak:
„Ľudia si pamätajú vozne expresu Tatran s koženkovými poťahmi, ktoré ich robia ikonickými. Podarilo sa nám pôvodné koženkové poťahy zohnať z vyradených vozňov.“
Dvojičky vlak utiahnu
V Železničnom klube Tatran opravujú aj rušne.
Dvojičky je legendárna lokomotíva, vďaka ktorej vypravujú začiatkom júla pre záujemcov vlak zo Spišskej Novej Vsi do Prahy.
Záujemci pôjdu po historickej trase Košicko – bohumínskej železnice na trojdňový výlet.
RTVS online
Viac informácií o aktivitách železničných nadšencov histórie nájdete aj v archíve RTVS bez reklám a zadarmo.
25 50 75 90